Wednesday, August 14, 2013

Tergamam!

Assalamualaikum...

Mood nak update blog. Jadi, sila fokus. Aku tahu korang rindu, walaupun followers tak ramai tapi aku tahu ada pembaca setia blog Syahida Salim ni kan. Aku tahu, aku tahu itu. Takpe. Jangan malu. Teruskan membaca ;D

Mari, nak perkenalkan nenek baru ku. Apa? Syahida ada nenek baru? Okey bukan sebab atuk kawen lain, atuk ku sudah lama pergi. Ini nenek baru sebelah Ayah. Ayah? Apa? Syahida ada Ayah baru? Sekali lagi kalau kau dok *apa apa* kau memang terencat. Meyh nengok gambor dulu, nanti aku cerita perkara sebenar.

Taraaa! Homeyy tak nenek baru ittew? Homey kann. Kecik je badan dia tapi yang aku nak cerita ni adalah betapa kagumnya aku pada kecergasan beliau. Fuuhhh! Respect!

Hari raya kedua haritu adalah buat pertama kalinya aku bertemu dengan nenek baruku. Sebab masa wedding Mama, nenek tak dapat datang and masa kenduri sebelah Ayah pulak aku tak dapat join sebab kesibukan yang melampau. Lepastu asyik busy je tak sempat ikut Ayah balik Hulu Langat. Nenek kemain cium cium aku lepastu dok sebut je namaku. Ahaiiii dah laa homey sweet pulak.

Umur nenek dah 75. Diulangi 75 tahun hokey! Tapi serius dia punya tenaga kalah aku hoiii ! Jalan kemain berdesup desup laju. Buat keje kemain pantas, zuupp zuupp! Cakap pun laju masalahnya sampai aku sendiri tak paham kadang nenek cakap apa. Punya laju dengan loghat nogorinya. Sumpah aku tergamam masa tengok nenek haritu. Dalam hati aku, "Nek, apa yang nenek makan sampai jadik cergas gini?" Tapi sebab punya tergamam jadik kelu lidah mahu bertanya -____-

So aku tanya Ayah, Ayah kata nenek rajin, jenis suka bergerak. Memang dari muda nenek tak reti duduk diam. Lepastu aku tanya lagi, takkan itu je? Ayah jawab, "Kalau tanya Ayah lagi memang Ayah takde jawapan, itu Shida kena tanya nenek sendiri" Masalahnya aku punya tergamam tak habis sampai sekarang ni, acano nak tanya? Aku kalau tergamam aku kelu. Itu masalahnya -____-

Tapi kan, menurut kesimpulanku, rajin bersenam adalah antara faktor kenapa nenek sihat. Bersenam tu bukan lah berlari keliling padang je, mungkin nenek jenis aktif dari dulu, lepastu jaga makan dan yang paling betul lagi sahih, ini kelebihan yang Allah beri kat nenek. Kelebihan yang ada pada nenek ni adalah tanda kehebatan dari DIA. Kita kagum dekat manusia, bermakna kita kagum pada yang Maha Pencipta. Subhanallah.

Selain daripada aku dapat nenek yang super ohsem, impianku ingin memiliki kampung sudah tercapai. Hihi. Bukan takde kampung, rumah nenek Sg Buloh tu jenis batu. So aku teringin nak ada kampung yang memang betul punya kampung. Jenis papan and kalau malam stok tak payah pasang kipas sejuk bbrrrrr bbrrrrr punya! Serius aku jakun kejap masa sampai rumah nenek baru haritu. Dengan dikelilingi pokok pokok dan kebun. Fulamakk bahagia! Okey takde gambar, next time datang aku ambik sebab haritu diri ini diserang cirit birit yang amat dasyat. Tak sempat laa nak bershoot shoot bagai.

Dan lagi satu, keluarga Ayah semua baik baik. Jenis masuk air, jenis suka melawak menyakat sesama sendiri. Patut lah Ayah kelako, tengok adik beradik Ayah pun semua stok gila gila jugak. Aku ni jenis pantang orang buat lawak, mula mengekek ketawa. Kadang orang dah habis gelak, aku punya je banyak episod tak habis habis lagi.

Aku tak update dekat blog lagi pasal Ayah baruku. Haaaa perkenalkan. Actually Mama selamat diijabkabul kan dengan Ayah hujung bulan Januari haritu. Basinya story kau Syahida! Kalau berita kau tangguh tangguh gini, mahu ke tong sampah berita kau tu. Nasib Mama bukan retis tau! ;D

Later aku update pasal kisah Ayah pulak eh. Entri tak boleh panjang panjang, nanti korang bosan. Penulisan aku tak power mana pun nak bagi korang keep membaca. Ye dokkk???

Ehh sebelum berundur, tadi Ayah cite, Nenek dok tanya tanya aku. Nenek kata rajin rajin laa bawak Shida tu datang sini. Bagus budaknya. Okey nangis terharu! Ini yang buat aku bertambah sayang dekat nenek nihh! Hihihi. Nampak tak sifat pandai mengambil hati orang tua kat situ? Nenek baru jumpa kita sekali terus sayang kita tau! Hahahaha! Bye!

Psstt: Moral of the story, tolong rajin rajinkan diri tu bersenam. Biar kekal cergas. Bersenam bukan untuk kurus ke apa, tapi untuk kekalkan stamina. Tolong buang mindset bersenam ni untuk kurus je. Tak kisah apa saiz anda sekalipun, senaman untuk semua, untuk stamina. Dan memang ajal maut tu Allah dah tentukan, tapi kita sebagai manusia tak boleh duduk saje. Kena usaha! Tak kira dari segi apa pun. Lagi satu, bersihkan hati. Kita buat apa apa at the end of the day mesti berbalik pada hati kita. Hati bersih hidup bahagia. Simple! Rasanya tak perlu simpul lebih. Selamat beramal.



No comments: