Monday, October 29, 2012

Kisah Disebalik Pembentangan "Human Communication"

Assalamualaikum.

Terbaca post aku yang ni (klik post ni kalau nak baca) --> Kita Pilih LO ! , baca balik aku ada bagitahu nak update apa yang aku nak buat untuk presentation Human Communication. Ok, tak update pun lepastu. Haha. Bila dah banyak sangat benda dalam kepala, lupa lah nak buat apa yang kita kata nak buat, kan? Ok here we go, jom nak cerita!

Dari apa yang aku tengok, Puan Farah (lecturer Human Comm) ni jenis yang teliti dan suka kan pembaharuan. Erk, gila skema ayat aku, haha. Puan Farah ada pesan, dia tak suka tengok student dia bergantung pada slides. Puan Farah nak tengok kelainan di dalam setiap presentation kami. Then aku cuba fahamkan apa yang Puan mahukan.

Serius, dalam class tu semua bagi handout tapi aku sorang je tak buat handout. Mula-mula tu rasa macam tak yakin jugak dan dalam hati cakap sendiri, "Takpe ke takde handout eh?" tapi bila teringat Puan nak kan kelainan aku try lah usaha cara lain. Bukan malas nak buat handout tapi kita kena ikut selera lecturer. Buat je lah apa yang lecturer suruh, mesti ada kebaikan dan dia yang bagi markah, so kena pandai lah pikat hati dia, kan?

Aku buat research pasal Linda Onn, carik balik keratan akhbar pasal beliau (bukti yang kita bukan meniru tapi kita buat research sendiri), aku record komen dari mereka yang bekerja di dalam bidang penyiaran (thanks Naim and Amal) dan aku record talkset Linda Onn bersama pendengarnya. Puas memikir idea, dan akhirnya aku berjaya buat depan classmates and lecturer. 

Guna speaker ni masa presentation tu, cucuk dekat fon je, nasib speaker ni boleh pakai lagi. Speaker ni Fazrul (ex yang paling lama aku couple, 5 tahun!) yang hadiahkan. Yang peliknya speaker ni tahan pulak sebab barang yang dapat kat tangan aku mesti jahanam cepat. T________T

Nak tahu tak, first time aku tengok Puan Farah senyum dan gelak gelak masa presentation aku haritu sebab presentation yang sebelum ni (presentation dibuat masa waktu tutorial dan ikut giliran) dia diam and serius je muka. Serius! Puan marah-marah, mungkin ramai yang tak ikut apa yang dia mahukan. Lepas habis presentation tu, Puan cakap macam ni, "Saya gembira dengan presentation harini, macam ni lah yang saya nak dan bukan hanya bergantung pada handout je.." Pheww! idea aku untuk tidak menggunakan handout rupanya diterima baik oleh Puan. Tengok lecturer puas hati tu sebenarnya menghilangkan segala rasa penat lelah kita buat kerja tau, penat pun terus hilang! Alhamdulillah.

Apa yang lebih buat aku rasa gembira bila tengok carry mark Human Comm ni. Aku menangis (menangis gembira) masa aku tengok carry mark aku. Sebab malam sebelum tengok markah ni, aku down, aku menangis kecewa dengan dugaan yang sedang aku hadapi. Malam tu rasa give up, rasa macam tak boleh teruskan dah. Tak percaya markah aku paling tinggi dalam kelas, serius takde niat nak berlagak cuma apa yang aku nak sampaikan, setiap usaha yang kita lakukan dengan ikhlas, Allah pasti balas mengikut ganjaranNya. 

Masa aku tengok markah ni aku menangis dan dalam hati aku cakap, "Mungkin ini lah sebab aku tak boleh putus asa, at least aku boleh buat walaupun aku bukan tergolong dalam kalangan pelajar yang pandai.." Aku bangun balik lepas aku jatuh, hanya pada Allah tempat aku mengadu. Biarkan lah mereka berkata-kata, aku letih dah nak hadap mulut manusia, biarkan mereka.

Trust me dear readers, kalau apa yang kita buat disertakan dengan niat yang baik, insya'allah, Allah akan tolong kita. Teruskan lah langkah walaupun payah, yang paling penting jangan putus asa. Orang nak cakap apa pergi lantak lah! Dorang bukan faham pun kesusahan yang kita tengah alami. Plus kita dapat pahala  free kalau orang kutuk kita, kan? So, kena kuat! :)

Psstt: Thanks Puan Farah dan semua pensyarah yang dah banyak bagi ilmu kat aku. Tak terbalas rasanya setiap jasa dan penat lelah mereka memberi ilmu pada pelajarnya. Hormati mereka walau macam mana keadaan sekalipun, insya'allah berkat ilmu yang kita pelajari.

2 comments:

Nora Karim said...

bagus... students kebanyakkannya ambil jalan mudah... tak ramai yang nak ambil initiative untuk buat sesuatu yg lain... well done syida!

SyahidaSalim said...

Thanks puan. Betul puan cakap tu. rindu plak zaman puan mengajar saya masa diploma dulu. Hihi.