Tuesday, April 14, 2009

EgO Seorang Insan yang bernama Lelaki

Aku ta tawu la sama ade tajuk kt atas nie sensitif or x.. tp aku sebagai seorang perempuan ingin memberikan sedikit pandangan dn komen pasal sikap seorang lelaki yg egO..
aku mntak maaf dulu klau ade sedikit bahasa aku yg agak kasar or bleh menyinggung mane2 pihak..
but ape yg ingin aku perkatakan nie brdasarkan pngalaman yg da aku lalui n kwn2 laki aku sndiri yg mengakui betapa tinggi nye ego seorang lelaki..

Aku ta tawu la sama ade bagOs or ta klau terlalu nk pertahankn ego nie...
ok fine, memg bagOs klau utk mmpertahankan maruah kite but klau da melampau sgt egO tue agak susah la an...
cOntohnye dlm sesuatu perhubungan..hanye kerana terlalu egO, habes musnah n ranap prhubungan yg sudah lama terbina...
akhirnye diri sndiri yg merana...tp ta nak mengaku sbb EGO...
for what sume ni kn..??? n slalunye klau ade masalah ta mO share n lebih seng utk mendiamkan diri...ok fine la nie peribadi masing2 but klau smpai da bg org len saket n terseksa gak, cmne plak tu ek...
memg kdg kala kite perlu diam untuk menenangkn pikiran kite tp jgn la smpai ta pikir perasaan org lain..cOntoh cam orang yg terlalu sygkn teman lelaki die...sanggup tggu demi org yg die syg...
tup2... da ade gurl len... sbbnye nk tnjuk diri tu bleh carik yg len..??? walau hakikatnye hati tu masih tak pasti n berbelah bahagi...
kenape perlu seksa diri..??? ta salh rasenye klau berterus terang...
cOme on beb...kowang lelaki... kowang yg berhak menentukan sesuatu keputusan cOz korang nie ibarat seorang pemimpin...

Perempuan memg dilahirkan dgn sifat seorang yg mudah tersentuh n punye harga diri yg tinggi..
sO, ta kan la perempuan nk terhegeh-hegeh kt laki an.. aku ta tawu la, klau zaman skunk nie owg da ta pndg cmtu..laki or pempuan, ta de bezanye..ta kesah sape yg nk mulakn dlu...
but.... aku bukn mcm tu...walau cmne syg pon aku kt die, aku ta kan terhegeh-hegeh kt die n memujuk rayu..sOry la.. itu bukn prinsip aku.. bg aku klau die masih syg aku lg, die akn cari aku..
but lau x, aku anggap je yg die da buang akU... cOz aku nie pempuan, nmpak cam terlalu rendah harga diri nie bile terpaksa memujuk rayu hanye utk mndptkn die balek...
Ok la..mungkin ade yg ta puas ati n akn menganggp aku berat sbelah dlm mmberikn pandangan..
Aku ta salahkn LELAKI..memg mereka dilahirkan dgn sifat sprti ini..tP... dlm sesetengah perkara,
kite perlu mengalah n turunkn sedikit ego yg ade dlm diri tu..
kalau itu untuk kebaikan ape salahnye kn...ta rugi ape pun..
malah akan dpt rase kebahagiaan n kemanisan tu klau niatnye benar2 ikhlas...insya'allah...
itu lebih baik kn dri trOs dgn egO yg amat dasyat tingginye...
pikir la mane yg terbaek.. aku suke mengingatkn pd diri aku, ape2 pun sumenye brgantung pada diri kite... jgn terlalu nk menyalahkan takdir klau hidup kte sntiasa dirundung kesedihan.. derita or bahagia, kite yg pilih.. Allah ta kan mengubah nasib seseorang tu klau diri sendiri ta nk mengubahnye...sO.. renung2 kn la....



3 comments:

♥SZ698♥ said...

kalau sasterawanis da mula menaip..
peehhh..ayat ngalahkan a.samad said...

SyahidaSalim said...

hahaaaa....
tah ler...
agak leka...sO..jgn smpai aku start k...
kOmfem blog nie kena virus dri aku..ngEeee

IqiChan said...

syida!!
eqee setuju~~lelaki ego syida~~
tp kite kne pndai tackle die~~
ok??